Aan de voordeur thema illustratie

Thema

Aan de voordeur

Dossier: Inschatten van de hulpvraag

Andere dossiers in thema

Inschatten van de hulpvraag

dossier

Thema's / Aan de voordeur /

Inschatten van de hulpvraag

Door aan de voordeur de tijd te nemen om een inschatting te maken van de hulpvraag voorkom je dat mensen blindelings op je wachtlijst geplaatst worden, zonder dat het duidelijk is of hun hulpvraag past bij jouw aanbod. In dit dossier lees je meer over het inschatten van de hulpvraag. 

Wat is mijn aanbod?

Als praktijk, organisatie of poli is het goed om na te denken wat voor behandeling je aanbiedt, en wat niet? Hierbij kan het helpen om te bedenken waar jouw kracht en ervaring ligt als behandelaar of organisatie. Probeer tegelijkertijd open te staan voor uiteenlopende cliënten en hierbij met name te kijken naar hun hulpvraag. Er is binnen kortdurende, generalistische behandeling misschien wel meer mogelijk dan je denkt. 

 

Omschrijven van je aanbod op je website

Zorg dat je aanbod transparant is en makkelijk toegankelijk voor de huisarts, POH-GGZ, andere verwijzers en het sociale domein. Zet bijvoorbeeld je aanbod en exclusiecriteria helder op je website. Je kunt hiervoor de volgende 7 richtlijnen gebruiken:

  1. Gebruik begrijpelijke taal: schrijf in eenvoudige en dagelijkse taalgebruik.
     
  2. Duidelijke communicatie passend voor verschillende doelgroepen: idealiter gebruik je één tekst die begrijpelijk is voor cliënten en verwijzers. Voor cliënten zijn herkenbare beschrijvingen van hun situatie belangrijk, terwijl voor verwijzers duidelijke richtlijnen nodig zijn over wat passend is.
     
  3. Beschrijving gedrag: probeer in het beschrijven van je aanbod niet enkel diagnoses of classificaties te gebruiken maar geef ook een omschrijving van het gedrag. Het omschrijven van jouw zorgaanbod in termen van gedrag kan de verwijzer helpen in te schatten of jouw aanbod passend is, en tegelijkertijd de herkenning bij de cliënt bevorderen.
     
  4. Benoem je op exclusiecriteria: het is nuttig om duidelijk te maken voor welke situaties jullie zorg echt niet geschikt is, vooral om te voorkomen dat er te veel ongeschikte en onnodige verwijzingen plaatsvinden. 
     
  5. Omschrijf hoe behandeling binnen jouw praktijk in zijn werk gaat: leg bijvoorbeeld uit dat een cliënt zal worden aangemoedigd om eigen regie te nemen en relatief zelfstandig te werken aan herstel. De focus zal liggen op wat maakt dat iemand nú hulp zoekt, ongeacht of klachten al langer spelen. Dit kan verwijzers en cliënten ook helpen om in te schatten of jouw aanbod past bij de hulpvraag/wat ze zoeken.
     
  6. Gebruik visuele hulpmiddelen: overweeg om een stroomschema te plaatsen, zodat cliënten en verwijzers in één oogopslag kunnen zien of de hulp van de aanbieder passend is. Het schema kan eventueel ook samenwerking met andere zorgaanbieders weerspiegelen.
     
  7. Pas de tekst aan indien nodig: als blijkt dat er te veel verkeerde verwijzingen zijn, is het belangrijk om de tekst op de website te evalueren en aan te passen om zo beter te communiceren wat wel en niet binnen jouw zorgaanbod past.
tip icon

TIP

Spiegel je eigen voordeurbeleid

Spiegel je eigen ‘voordeurbeleid’, en het resultaat daarvan, aan dat van anderen. Waar zitten verschillen? Nemen andere praktijken bijvoorbeeld bepaalde problematiek wel aan en jij niet (of andersom)? Zijn die verschillen logisch of moet je er iets mee? Hoe communiceren andere praktijken hierover, bijvoorbeeld via hun website? Je kan vaak veel van andere aanbieders leren!

Een inschatting maken van de hulpvraag

Zicht houden op je voordeur is van belang om te zorgen dat je wachtlijst zo veel mogelijk bestaat uit mensen met een hulpvraag die aansluit op jouw behandelaanbod. Het is nuttig om hier al bij aanmelding aandacht voor te hebben. Zo voorkom je dat mensen blindelings instromen en op je wachtlijst worden geplaatst:

  • Neem alle verwijzingen regelmatig door, bijvoorbeeld twee keer per week. Kijk of de verwijsbrieven volledig zijn en of er geen sprake is van exclusiecriteria.
     
  • Vraag een cliënt bij de aanmelding zelf te omschrijven waarvoor hij hulp zoekt. Doe dit in aanvulling op de verwijzing van de huisarts of POH-GGZ.
     
  • Na het ontvangen van de verwijsbrief kan je een screening inzetten om (zorgvuldiger) in te schatten of de hulpvraag van de cliënt past bij jouw organisatie. Probeer hier een brede blik te behouden door te overwegen of andere zorg buiten de GGZ ook passend kan zijn en door te kijken hoe kortdurend behandelen wél mogelijk is in plaats van niet. Voor de screening kan je een eigen semi-gestructureerd interview samenstellen met de volgende elementen: 

    - wat is de hulpvraag voor de kortdurende behandeling
    - omschrijving en duur van de klachten 
    - onder welke omstandigheden zijn de klachten ontstaan
    - exclusiecriteria van jouw praktijk
    - eerdere behandeling(en)
    - gebruik van medicatie/middelen
    - sociale omstandigheden (steunsysteem en hulpbronnen)
    - de maatschappelijke situatie
    - krachten/coping
tip icon

TIP

Verwachtingsmanagement in een vroeg stadium

Een screeningsgesprek biedt ook de mogelijkheid om al aandacht te besteden aan verwachtingsmanagement. Je kan bijvoorbeeld bespreken hoe behandeling zal verlopen en hoe je dit bij de start afbakent. 

tip icon

LET OP

Probeer bij je screening vooral te kijken hoe kortdurend behandelen wél mogelijk is in plaats van niet.