Wat is mijn aanbod?
Als praktijk, organisatie of poli is het goed om na te denken wat voor behandeling je aanbiedt, en wat niet? Hierbij kan het helpen om te bedenken waar jouw kracht en ervaring ligt als behandelaar of organisatie. Probeer tegelijkertijd open te staan voor uiteenlopende cliënten en hierbij met name te kijken naar hun hulpvraag. Er is binnen kortdurende, generalistische behandeling misschien wel meer mogelijk dan je denkt.
Omschrijven van je aanbod op je website
Zorg dat je aanbod transparant is en makkelijk toegankelijk voor de huisarts, POH-GGZ, andere verwijzers en het sociale domein. Zet bijvoorbeeld je aanbod en exclusiecriteria helder op je website. Je kunt hiervoor de volgende 7 richtlijnen gebruiken:
- Gebruik begrijpelijke taal: schrijf in eenvoudige en dagelijkse taalgebruik.
- Duidelijke communicatie passend voor verschillende doelgroepen: idealiter gebruik je één tekst die begrijpelijk is voor cliënten en verwijzers. Voor cliënten zijn herkenbare beschrijvingen van hun situatie belangrijk, terwijl voor verwijzers duidelijke richtlijnen nodig zijn over wat passend is.
- Beschrijving gedrag: probeer in het beschrijven van je aanbod niet enkel diagnoses of classificaties te gebruiken maar geef ook een omschrijving van het gedrag. Het omschrijven van jouw zorgaanbod in termen van gedrag kan de verwijzer helpen in te schatten of jouw aanbod passend is, en tegelijkertijd de herkenning bij de cliënt bevorderen.
- Benoem je op exclusiecriteria: het is nuttig om duidelijk te maken voor welke situaties jullie zorg echt niet geschikt is, vooral om te voorkomen dat er te veel ongeschikte en onnodige verwijzingen plaatsvinden.
- Omschrijf hoe behandeling binnen jouw praktijk in zijn werk gaat: leg bijvoorbeeld uit dat een cliënt zal worden aangemoedigd om eigen regie te nemen en relatief zelfstandig te werken aan herstel. De focus zal liggen op wat maakt dat iemand nú hulp zoekt, ongeacht of klachten al langer spelen. Dit kan verwijzers en cliënten ook helpen om in te schatten of jouw aanbod past bij de hulpvraag/wat ze zoeken.
- Gebruik visuele hulpmiddelen: overweeg om een stroomschema te plaatsen, zodat cliënten en verwijzers in één oogopslag kunnen zien of de hulp van de aanbieder passend is. Het schema kan eventueel ook samenwerking met andere zorgaanbieders weerspiegelen.
- Pas de tekst aan indien nodig: als blijkt dat er te veel verkeerde verwijzingen zijn, is het belangrijk om de tekst op de website te evalueren en aan te passen om zo beter te communiceren wat wel en niet binnen jouw zorgaanbod past.