Aan de voordeur thema illustratie

Thema

Aan de voordeur

Dossier: Afstemmen met verwijzers

Andere dossiers in thema

Afstemmen met verwijzers

dossier

Thema's / Aan de voordeur /

Afstemmen met verwijzers

Een goede afstemming met verwijzers, zoals huisartsen en POH-GGZ, is van groot belang. Maar wat kan jij zelf doen om het verwijzingsproces soepeler te doen verlopen? Hoe richt je het contact en de afstemming met verwijzers in jouw regio effectief in?

Bekend zijn met en in de regio

Op de hoogte zijn van wat anderen in jouw regio kunnen bieden, en het voor anderen duidelijk en zichtbaar maken wat het aanbod van jouw praktijk of instelling is, kan een goede afstemming bevorderen. Doe daarom je best om bekend te zijn en blijven met het aanbod in de regio. Dit kost tijd, zeker om contacten op te starten, maar levert uiteindelijk veel op voor jouzelf en vooral: voor de cliënt. 

Hoe kan je dit aanpakken? Twee voorbeelden:

1. Aansluiten bij overlegstructuren of netwerken

Onderzoek of er in jouw regio overlegstructuren of netwerken zijn waar je vanuit de GGZ bij kunt aansluiten. Bijvoorbeeld: overlegtafels vanuit het IZA, een ROS-netwerk of mentale gezondheidsnetwerken. 

Gezondheidsnetwerken richten zich op bijvoorbeeld Positieve Gezondheid, Netwerkdenken en Herstelgericht werken, waardoor je elkaar makkelijker kunt vinden in de gezamenlijk taal. Het hierbij aansluiten kan de samenwerking in de regio kan bevorderen. Het maakt het ook (beter) mogelijk om af te stemmen welke zorg geleverd kan worden door welke partijen. 

2. Organiseren van een verkennend gesprek of netwerkintake 

Het kan helpend zijn voor de afstemming om een verkennend gesprek of een netwerkintake te organiseren. Dit zorgt ervoor dat zorgverleners en hulpinstanties vanaf het begin samenwerken, laagdrempeliger contact hebben en samen onderzoeken welke hulp het beste past. 

Veelgestelde vraag

    • Een verkennend gesprek is een gesprek waarin een ggz-behandelaar, een professional uit het sociaal domein en een ervaringsdeskundige samen met de cliënt de hulpvraag onderzoeken. Het doel is om te kijken welke zorg of ondersteuning past bij de hulpvraag, zodat mensen niet onnodig lang hoeven te wachten op een behandeling in de ggz. Het verkennend gesprek wordt vanaf 2025 vergoed uit het basispakket en helpt om cliënten sneller ondersteuning te krijgen die aansluit op hun hulpvraag, bijvoorbeeld via schuldhulpverlening of dagbesteding, en kan zo bijdragen aan het verminderen van de wachtlijsten in de ggz.

tip icon

TIP

Verbinding van kleine praktijken

Run jij een kleine vrijgevestigde of eenmanspraktijk? Dan is het organiseren van verbondenheid met andere kleine praktijken een goede eerste stap. Je kan dan bijvoorbeeld in wisseldiensten aanschuiven bij transfertafels en netwerken, of een vertegenwoordiger kiezen.

Samenwerken met huisartsen en POH-GGZ

In het afstemmen met verwijzers is samenwerking met huisartsen en de POH-GGZ zeer relevant. Een goede samenwerking bevordert de informatie-uitwisseling, afstemming en afbakening aan de voordeur. Hoe pak je dat aan? 

1. Investeer in het contact 

Het is belangrijk om de huisartsen en POH-GGZ in jouw regio te kennen, of in elk geval de huisartsen en POH-GGZ die regelmatig naar jou verwijzen. Investeer daarom waar mogelijk naast formeel contact ook in het informele contact. Vaak zijn formele afspraken belangrijk, maar niet voldoende voor echt contact - met een gezicht erbij verloopt het contact over het algemeen makkelijker! Organiseer bijvoorbeeld eens een gezamenlijke lunch, een borrelmomentje, drink een kop koffie samen of houd een overleg niet telefonisch maar op locatie. 

tip icon

TIP

Consultatie overleg

Neem deel aan een terugkerend consultatie overleg om casuïstiek te bespreken met verschillende professionals in jouw netwerk. Bestaat dit nog niet in jouw regio? Organiseer het zelf! 

Let op: bespreek je casuïstiek altijd anoniem of met toestemming van cliënten.

2. Heb aandacht voor de verwijzing

Het is voor de huisarts of POH-GGZ niet altijd helder waar een verwijzing aan moet voldoen en wat voor jou helpend is om een inschatting te kunnen maken van de benodigde zorg. Je helpt jezelf door hen daarbij te helpen: 'train' de huisarts en de POH-GGZ door feedback te geven op de binnengekomen verwijzingen. Koppel bijvoorbeeld terug aan huisartsen wanneer een hulpvraag buiten je aanbod valt (met toestemming van cliënten of anoniem). 

Voor een goede terugkoppeling is het volgende belangrijk:

  • Neem zelf het initiatief om contact op te nemen: probeer waar mogelijk de huisarts of POH-GGZ persoonlijk te spreken (niet via een assistente), om uit te leggen waarom de hulpvraag niet binnen je expertise valt. Geef daarbij specifiek advies over waar de cliënt dan wél terecht zou kunnen. Indien nodig, kun je deze informatie ook in een brief zetten. Let op: hiervoor is toestemming nodig van de cliënt.
     
  • Reageer snel: streef ernaar om zo snel mogelijk (liefst dezelfde dag) terug te koppelen naar de huisarts, zodat er geen vertraging optreedt in het verwijzingsproces.
     
  • Zorg voor duidelijkheid als er een andere verwijzing nodig is: vermeld duidelijk dát en waarom de cliënt een verwijzing naar een andere organisatie nodig heeft en bied hierbij advies aan de huisarts. Voorkom verwarring waarbij de huisarts of toekomstige hulpverlener denkt dat jij een cliënt in zorg hebt, of dat een cliënt weer naar jouw wordt terugverwezen. 
     
  • Onderzoek structurele problemen bij verwijzingen: als blijkt dat er regelmatig cliënten niet op hun plek zijn, onderzoek dan of er sprake is van structurele miscommunicatie bij verwijzingen. Het beste doe je dat in persoonlijk contact - ga eens langs bij de betreffende huisarts of POH-GGZ. De tijd en energie die je dat kost bespaar je uiteindelijk weer bij jezelf, verwijzer én cliënt als cliënten beter worden verwezen.
tip icon

TIP

Verwijzerslijn of app

Wil je het proces van verwijzen verder optimaliseren? Denk aan het inrichten van een aparte verwijzerslijn of app (bijvoorbeeld van ZorgDomein of VIPLive) waarmee je je bereikbaarheid voor en communicatie met huisartsen en POH-GGZ snel en laagdrempelig kunt organiseren.