Inschatten, afstemmen, afbakenen en wachtlijsten
Aan de voordeur
Een goede afstemming aan de voordeur met zowel verwijzers als cliënten is essentieel om te zorgen dat je cliënten met een passende hulpvraag in zorg krijgt en om een actieve houding bij cliënten te stimuleren.


Goede communicatie en afstemming, zowel met verwijzers als met cliënten, is essentieel. Door zorgvuldig de hulpvraag in te schatten, kan worden voorkomen dat cliënten onterecht op een wachtlijst terechtkomen, wat bijdraagt aan een efficiëntere zorgverlening. Daarnaast wordt de waarde van een proactieve benadering tijdens de wachttijd onderstreept, zodat cliënten al actief aan herstel kunnen werken.
Wat kan jij zelf doen om de afstemming met verwijzers te verbeteren? Hoe kan je een actieve houding stimuleren bij wachtende cliënten? Lees het in onderstaande dossiers.
Dossiers in dit thema
FAQ
Veelgestelde vragen
-
-
Er zijn verschillende dingen die je een cliënt kan aanraden voor tijdens de wachttijd. Je kan bijvoorbeeld het gebruik van eHealth aanmoedigen, zoals modules op een platform die je voor ze klaarzet of apps die de cliënt zelf kan downloaden en gebruiken. Het kan voor cliënten ook nuttig zijn om een dankbaarheids- of positief dagboek bij te houden, ze kunnen zich alvast verdiepen in psycho-educatie of stemmings- en activiteitenregistratie bij houden. Ook zijn activatie en het opzoeken van sociale steun vaak helpend. Daarnaast kan je ze informatie meegeven wat alvast kan bijdragen aan verwachtingsmanagement rondom het behandeltraject.
Je leest hier meer over in het dossier 'Actief op de wachtlijst'.
-
-
-
Door het NIP is aangegeven dat het enkel aanbieden van eHealth naar hun inschatting niet zorgt voor een grotere zorgplicht. Dit komt omdat op deze wijze inzetten van eHealth geen direct contact met een behandelaar meebrengt. Het is echter van groot belang dat de cliënt begrijpt wat eHealth tijdens de wachttijd inhoudt: het is geen onderdeel van de behandeling, maar heeft een informatief of zelfhulpprofiel, ter voorbereiding op de intake of het starten van de behandeling. Het is essentieel dat de cliënt duidelijk geïnformeerd wordt over wat hij of zij kan verwachten. Leg bijvoorbeeld uit dat behandelaren de modules niet bekijken en dat cliënten voor vragen over de wachttijd/intake telefonisch contact moeten zoeken.
-
-
-
Als je beter bekend wil raken met jouw regio kan je uitzoeken of er overlegstructuren of netwerken zijn waar je vanuit de GGZ bij kunt aansluiten. Bijvoorbeeld: overlegtafels vanuit het IZA, een ROS-netwerk of mentale gezondheidsnetwerken. Ook kan je de website van de gemeente en de sociale kaart bekijken om een idee te krijgen van het aanbod daar. Daarnaast kan het helpen om organisaties die actief zijn in jouw regio eens te benaderen voor een informele kennismaking.
-
-
-
Een verkennend gesprek is een gesprek waarin een ggz-behandelaar, een professional uit het sociaal domein en een ervaringsdeskundige samen met de cliënt de hulpvraag onderzoeken. Het doel is om te kijken welke zorg of ondersteuning past bij de hulpvraag, zodat mensen niet onnodig lang hoeven te wachten op een behandeling in de ggz. Het verkennend gesprek wordt vanaf 2025 vergoed uit het basispakket en helpt om cliënten sneller ondersteuning te krijgen die aansluit op hun hulpvraag, bijvoorbeeld via schuldhulpverlening of dagbesteding, en kan zo bijdragen aan het verminderen van de wachtlijsten in de ggz.
-
Wil jij kennis en inspiratie over kortdurend generalistisch behandelen in je inbox?
Schrijf je dan nu in en ontvang eens in de drie maanden de nieuwsbrief van KiBG Kennisnet. Met o.a.:
- Highlights van het platform
- Nieuwe artikelen
- Uitnodigingen voor bijeenkomsten