Met samenwerken bereik je meer

Meer tijd besteden aan je cliënt? Werk samen. Hoge administratieve lasten? Werk samen. Innoveren? Werk samen. Succesvol samenwerken start vanuit een gemeenschappelijk doel. Zo deel je de lasten, werk je wachtlijsten weg en ga je van idee naar uitvoering. Een voorbeeld daarvan is het eHealth aanbod.

Is eHealth een kostenpost? Basis GGZ-praktijken die regionaal samenwerken spreiden de kosten, hanteren meer eHealth en werken efficiënter. PRO Praktijksteun faciliteert eHealth-platformen voor regionale GGZ-netwerken. Judith van Haare en Rudolf Keijzer (PRO Praktijksteun) pleiten voor samenwerking: “Doe het niet alleen; sluit je aan bij lokale, regionale of andere netwerken.”

PRO Praktijksteun: eHealth, een regionaal aanbod

PRO Praktijksteun verzorgt samen met huisartsen POH-GGZ zorgverlening in de regio’s Brabant en Noord-Limburg. De POH-GGZ overziet hele netwerk, van huisarts tot specialistische GGZ, en voelt de behoefte aan samenwerken, ook met eHealth.

Projectcoördinator Judith: “Stel je voor, je begint gesprekken bij een POH-GGZ en start met een eHealthmodule. Na twee gesprekken blijkt dat de Generalistische Basis GGZ goed bij je past. Je stapt over. De psycholoog werkt op een ander platform, soms met dezelfde soms met een andere eHealth-aanbieder, waardoor je weer opnieuw moet beginnen. In het slechtste geval begin je opnieuw met dezelfde eHealth-module. Daarom biedt PRO Praktijksteun het hele GGZ-netwerk in de regio één en hetzelfde eHealth-platform.”

De voordelen van samenwerken volgens Rudolf:

  • In een regio werken veel verschillende zorgaanbieders, van instelling tot zelfstandige, van medebehandelaar tot zzp’er.
  • POH-GGZ en de Generalistische Basis GGZ ervaren dat het aantal en de zorgvraagzwaarte van cliënten toeneemt; vaak bestaat het traject van de cliënt uit meer dan één station.
  • Door het gebruik van eHealth is er meer behandeltijd en is de behandeling effectiever. Door de inzet van hetzelfde eHealth-platform continueert een cliënt bij de overgang van bijvoorbeeld de POH-GGZ naar de GBGGZ zijn modules en vragenlijsten. De wachttijd kan de cliënt gebruiken als voorbereidingstijd.

Regionale commissies bepalen

Regionaal hetzelfde eHealth-platform hanteren vraagt om afstemming van zorgverleners. Regionale commissies stemmen af welke eHealth de regio inzet. De zorggroep van huisartsen coördineert en POH-GGZ, bestuurders van zorggroepen en GGZ-aanbieders vormen samen wat zij noemen ‘de regionale commissie van wijze mensen’.

De regionale commissie bepaalt de aanbieder van eHealth en welke instrumenten van die aanbieder ze regionaal graag inzetten. Rudolf: “PRO Praktijksteun koopt namens de regio bij één aanbieder de eHealth in en faciliteert het regionale platform. Iedere zorgaanbieder in het netwerk zet de eHealth vanuit dit platform in, zonder extra kosten. Er is financiering voor eHealth beschikbaar voor de POH-GGZ. Met deze financiering kunnen wij als PRO Praktijksteun de eHealth inkopen.”

Bekijk ook de PRO Praktijksteun film over eHealth financiering.

Gezamenlijk doel

Wat nu als je als GGZ-aanbieder al eHealth inkocht? “Natuurlijk lijkt het zonde van eerdere investeringen, maar op de lange termijn levert dit winst op, ook financieel. De overgangsperiode is voor sommigen lastig, maar een regionaal netwerk heeft een lange termijn doel voor ogen,” legt Rudolf uit.

Judith voegt hieraan toe: “We helpen iedere aanbieder bij de overgang met training, implementatie en natuurlijk een regionale helpdesk voor de professional en cliënt. Het feit dat er een gemeenschappelijk doel is, zorgt voor een goede verankering in de regio.”

“Wil je een goed zorgaanbod? Dan is regionale samenwerking, vanuit een gemeenschappelijke visie, noodzakelijk”

Rudolf Keijzer, PRO Praktijksteun

Heb je wat aan dit artikel?

Anderen misschien ook. Deel het artikel via één van de onderstaande kanalen.