Je krijgt verschillende tools aangereikt rond de belangrijkste onderdelen van het evalueren. De online Evaluatieondersteuning bestaat onder andere uit:

  • Een digitale folder (PDF) voor professionals en cliënten over evalueren.
  • De online evaluatiehulp die je samen met de cliënt kunt invullen, om tot behandeldoelen en een evaluatieplan te komen.
  • Vragenlijsten die inzicht geven in waar de cliënt staat in de behandeling en daarom een nuttig hulpmiddel zijn voor evaluaties.
  • Informatiekaarten bij 25 veelvoorkomende vragenlijsten.

Hoe gebruik je de online evaluatiehulp?

Vul de online evaluatiehulp in samen met de cliënt. Geef aan wat de klachten zijn, welke doelen jullie willen stellen en hoe de behandeling eruitziet. Per behandeldoel geef je met een schuifbalkje aan hoe het nu gaat en waar de cliënt naartoe wil werken. De evaluatiehulp geeft een overzicht met een evaluatieplan, advies over geschikte vragenlijsten en tips voor het voeren van evaluatiegesprekken.

Je kunt het overzicht (anoniem) downloaden, aanpassen en toevoegen aan het elektronisch patiëntendossier (EPD) van de cliënt. Bespreek het evaluatieplan met de cliënt: hoe willen jullie het evaluatieproces inrichten?

Hoe gebruik je de vragenlijsten?

Laat de cliënt ter voorbereiding op een evaluatiegesprek een vragenlijst invullen. Vragenlijsten meten verschillende onderwerpen, zoals angst, boosheid, somberheid, algemeen functioneren, kwaliteit van leven of de klik tussen cliënt en behandelaar. Besluit of je een vragenlijst gebruikt die naar voren kwam in de online evaluatiehulp, of een vragenlijst kiest uit deze online bibliotheek.

De uitkomst van een vragenlijst wordt meestal weergegeven in scores. Die scores geven jou inzicht in waar de cliënt staat: wat gaat al beter en wat nog niet? Ook laten de scores zien wat mogelijke gespreksonderwerpen kunnen zijn tijdens de evaluatie. Goed om te weten: de meeste vragenlijsten meten specifieke klachten. Er zijn ook vragenlijsten die het herstel vanuit breder perspectief meten. Je vindt hier voorbeelden van meer algemene vragenlijsten.

Hoe gebruik je de informatiekaarten?

De informatiekaarten geven informatie en uitleg bij een vragenlijst. Ze leggen bijvoorbeeld uit hoe je de scores interpreteert en begrijpelijk uitlegt aan de cliënt of naaste/familielid. Ook geeft de informatiekaart handige tips en voorbeeldvragen voor de gespreksvoering.

Wil je meer weten over evalueren?