Subsessie in een notendop: Oplossingsgericht werken voor positieve energie

Als behandelaren zijn we geneigd op de klachten gericht te zijn, of op de diagnose. Met oplossingsgericht werken ga je al snel met de cliënt op zoek naar oplossingen en uitzonderingen. Dit doe je op respectvolle manier met als doel iemand zo snel mogelijk weer in zijn kracht te zetten. Mark heeft zich gespecialiseerd in deze behandelmethode en deelde tijdens het KiBG Congres 2023 tips en trucs hoe je dit kan toepassen in je eigen behandelkamer.

Wat is oplossingsgerichte therapie?

Oplossingsgerichte therapie is een behandeltechniek ontwikkeld in het Brief Therapy Center in Milwaukee (VS) en richt zich niet op het probleem maar naar het zoeken van oplossingen samen met de cliënt.

Zeven inzichten uit de subsessie van Mark Crouzen tijdens het KiBG Congres 2023:

1. Begin bij het eind
Het eerste kenmerk van de oplossingsgerichte benadering is dat je altijd bij het eind begint. Dus als alles nu goed gaat, wat is er dan anders?

2. Manage de verwachtingen

Help de cliënt op weg naar het einddoel in plaats van te blijven doen wat hij altijd deed. Gebruik de metafoor van een poppetje met een draaisleutel op de rug. Deze waggelt alle kanten op als je die zijn gang laat gaan. Als therapeut pak je iemand bij de schouders en draai je iemand de goede richting op, zodat deze ook in die richting weer zelf verder kan

3. Sluit aan bij het type cliënt dat je voor je hebt
Er zijn drie type mensen die je in je spreekkamer kan krijgen:

  • De klant: Met dit type cliënt kan je direct aan de slag en inzoomen op wat hij zou willen bereiken.
  • De klager: Dit zijn de cliënten die vooral zeggen wat ze niet willen of waar ze van af willen. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen: "Hoe hou je het allemaal vol?" "Wat helpt?" Bijvoorbeeld een cliënt die zegt zich zo gespannen te voelen. "Wat helpt? Wil je meer ontspannen zijn."
  • De bezoeker: Deze hebben zelf eigenlijk geen probleem, ze zijn gestuurd of het ligt bij de ander. Voor deze type is het misschien nog niet het moment voor behandeling

4. Stel de wondervraag
Gebruik de wondervraag als techniek om behandeldoelen helder te krijgen. De wondervraag bestaat uit drie belangrijke onderdelen:

  • Stap 1: "Ik ga een rare vraag stellen..." (hiermee markeer je dat je iets anders gaat doen).
  • Stap 2: "Stel, je gaat vanavond in bed liggen en terwijl jij lag te slapen is er een wonder gebeurd en zijn alle problemen waarvoor je bij mij bent opgelost..." (dit is het eerste deel van de wondervraag)
  • Stap 3: "...wat is er dan anders? (dit is het tweede deel van de wondervraag) Blijf goed doorvragen: "En wat nog meer... en wat nog meer?" "En wie merkt dat als eerste?" "En waar merken ze dat dan aan, en waar nog meer aan?

5. Let op non-verbale communicatie
Let op de non-verbale signalen van de cliënt wanneer je een goede oplossingsgerichte vraag stelt. Je kunt aan de cliënt zien dat hij aan het nadenken is wanneer de ogen omhoog gaan. Het is belangrijk om dan even niks te zeggen en de sneeuwbal een tijdje te laten rollen

6. Geef een vervolg aan "ik weet het niet"
Als iemand antwoordt met "ik weet het niet", zeg dan: "Stel dat je het wel wist, wat zou je dan zeggen?" Het is verbazingwekkend wat voor antwoorden er dan alsnog kunnen komen

7. Durf je kwetsbaar op te stellen
Vraag regelmatig aan de cliënt: "Wat kan ik voor jou beter doen?" Als de cliënt met iets komt, reageer dan met 'dankjewel'. Kwetsbaarheid in de behandelrelatie komt de behandelrelatie ten goede.

Heb je wat aan dit artikel?

Anderen misschien ook. Deel het artikel via één van de onderstaande kanalen.