Joep Kolijn (eLab) vertelt: “Onze organisatie was een hele grote winkel waarvan alle producten en diensten in het magazijn liggen. Kom je een bakker tegen dan kon hij goed uitleggen welk soort brood er was, kom je een slager tegen welk soort vlees. Zo was het bij ons, als grote GGZ-instelling, ook geregeld. Toen we gingen nadenken over hoe we iemand beter van dienst kunnen zijn bedachten we dat we die schappen moesten vullen zodat je gewoon kunt zien wat je hier kunt kopen. Zo is de Welshop ontstaan.”
Diensten en producten voor de cliënt
“Via de Welshop ontsluiten we welke diensten en producten we aanbieden, maar dan beschreven voor en vanuit de cliënt. Dat betekent dat we het niet hebben over cognitieve gedragstherapie maar wel over bijvoorbeeld ‘inzicht in angst’ of ‘aandacht voor piekeren’. Kortgezegd is dit puur vraaggericht in plaats van aanbodgericht.”
De Welshop kent drie soorten producten:
- Online zelfhulp: deze kunnen mensen gewoon kopen. De prijs staat erbij. Cliënt worden bij GGzE is niet nodig; iedereen die Nederlands spreekt kan er gebruik van maken.
- Online coaching: dit is wel met een begeleider maar betaalt de cliënt zelf.
- Online behandeling: dit is vergoede zorg waar een indicatie voor nodig is.