Zit jij nog in een behandelkamer of achter je scherm?

Het aanbod online behandelingen groeit, ook in de ggz. Online behandelingen bieden de cliënt en de therapeut voordelen en verbeteren de toegankelijkheid van de ggz. Toch geven behandelaren en cliënten vooralsnog de voorkeur aan offline therapie. Waarom? Marte Roemer, pionier in online behandelen, vertelt waarom zij wél de stap naar online behandelen heeft gezet en hoe zij dit ervaart.

Het is 2003 en student psychologie Marte Roemer heeft geen overzicht in het aanbod van ggz aanbieders. Ze registreert onlinepsycholoog.nl. Het doel? Mensen wegwijs maken in de ggz. Marte stort zich verder op haar studie, maar beseft dat de toekomst van de ggz voor een belangrijk deel online is. Zij behoudt de geregistreerde domeinnaam.

Begin 2018. Als eigenaar van de Zorgkliniek staat Marte voor een uitdaging. Een collega wisselt Nederland in voor Frankrijk en Marte verhuist zelf van Amstelveen naar Hoenderloo. De Zorgkliniek heeft een netwerk van verwijzers in en rondom Amstelveen. Marte bezit de domeinnaam nog altijd en neemt een besluit; vanaf nu biedt zij online therapie aan via www.onlinepsycholoog.nl.

“Behandeling via beeldbellen. Geen wachttijd, geen reistijd.”

Marte Roemer

Veel online hobbels zijn eenvoudig op te lossen

Bij de start behandelt ze ook zelf, vertelt Marte ontspannen via Skype vanuit Hoenderloo. “Ik wilde eerst zelf weten hoe het werkt. Je loopt in het begin tegen kinderziektes aan. Ik gebruik bijvoorbeeld veel papier. Hoe laat ik nu zien wat ik teken? Nou, je kunt je scherm dus heel makkelijk delen met je gesprekspartner. En zo zijn er meer hobbels op de weg die je eenvoudig oplost. Voor ons is het een vooruitgang.”

Eind 2019 werken haar collega’s in verschillende uithoeken van de wereld. Vanuit bijvoorbeeld Bali helpt een collega van Marte haar cliënten door middel van gesprekken via beeldbellen.

Veranderen kost tijd, ook voor behandelaren

Waarom werkt de behandelaar niet méér online? Volgens Marte zijn behandelaren net als ‘gewone mensen’ ook wat huiverig op verandergebied. “We zijn gewend en geschoold om offline gesprekken te voeren. De overgang naar een beeldscherm is groot; je weet niet direct hoe alles werkt.” Ook Marte liep in het begin tegen technische mankementen aan. “Je leert hoe de techniek werkt door ermee te werken, dat is een proces. Bovendien gaan technische ontwikkelingen snel; de gebruiksvriendelijkheid verbetert. Maar ja, de hand op de schouder leggen is wel iets dat ik mis.” Het gebrek aan fysiek contact ervaart Marte in het begin vooral zelf: “Ook daar wen je aan. Een cliënt is het zelf niet gewend en mist het daarom niet.”

"Je leert hoe de techniek werkt door ermee te werken, dat is een proces. Bovendien gaan technische ontwikkelingen snel."

Marte Roemer

Beeldbellen opent nieuwe wereld voor cliënt

Marte ziet in haar praktijk dat beeldbellen voor veel mensen nog ver van hun bed is. “We helpen cliënten die nooit eerder via beeldbellen communiceerden. Voor deze cliënten openen we een nieuwe wereld; soms helpt dat de behandeling extra doordat ze contact vernieuwen met vrienden en familie die ver weg wonen of nieuwe contacten maken via bijvoorbeeld een online lotgenotengroep.”

Heb je wat aan dit artikel?

Anderen misschien ook. Deel het artikel via één van de onderstaande kanalen.