Alvast aan de slag tijdens de wachttijd

Ook tijdens de wachttijd kan de cliënt alvast aan de slag met de mentale gezondheid. Keurmerkdragers dienen de cliënt hier tips en/of handvatten voor te geven. Denk hierbij aan het bieden van psycho-educatie, het gebruik van eHealth of de inzet van ervaringsdeskundigen. Zorg ervoor dat de cliënt zijn tijd nuttig kan besteden. Het gaat hierbij om (laagdrempelige) tips en handvatten. Je hoeft de cliënt nog niet te begeleiden als er geen behandeldossier is geopend.

We hebben een aantal tips en handvatten verzameld die helpen de wachttijd zo kort mogelijk te houden en de wachttijd voor cliënten nuttig te besteden.

Tips om cliënten te helpen de wachttijd nuttig in te vullen:

  • Bied de cliënt psycho-educatie aan. Zo krijgt de cliënt alvast meer achtergrondinformatie over zijn klachten.
  • Start alvast een eHealth module voor de cliënt. Er bestaan verschillende eHealth platforms waar je een welkomstmodule kan starten voor de cliënt.
  • Laat de cliënt kort voor het intakegesprek alvast de ROM-vragenlijsten invullen.
  • De cliënt kan een dagboek bijhouden waarin klachten en activiteiten worden beschreven.
  • Heb je ervaringsdeskundigen in de praktijk? Koppel de cliënt aan een ervaringsdeskundige, zodat de cliënt contact kan houden met iemand tijdens de wachttijd.
  • Stuur de cliënt meer informatie over de behandeling.
  • Kijk of je op basis van de behandelvorm al een opdracht kan meegeven. * Ga je het KOP-model gebruiken? Stuur alvast informatie toe over dit model en geef een opdracht mee over het deels invullen van dit model.

Heb je wat aan dit artikel?

Anderen misschien ook. Deel het artikel via één van de onderstaande kanalen.