Thema's en dossiers

Virtual Reality (VR) dossier illustration

dossier

Virtual Reality (VR)

Virtual reality (VR) brillen bieden therapieën die cliënten onderdompelen in gecontroleerde virtuele omgevingen. Deze technologie wordt gebruik voor bijvoorbeeld exposuretherapie, gedragsoefeningen, emdr, ontspanning en psycho-educatie. Dat kan toegevoegde waarde hebben bij bijvoorbeeld behandeling van (sociale) angst, dwang en trauma.

Naar dossier

Smartwatches dossier illustration

dossier

Smartwatches

Veel mensen hebben tegenwoordig een smartwatches of ander draagbare apparaat dat allerlei gegevens bijhoudt. Wat kan je daar wel (en niet) mee in de behandeling? De informatie van registraties door smartwatches kan waardevol zijn, maar er is ook voorzichtigheid geboden bij het gebruik en de interpretatie hiervan.

Naar dossier

Juridische kaders - beëindiging bij onvoldoende gezondheidswinst dossier illustration

dossier

Juridische kaders - beëindiging bij onvoldoende gezondheidswinst

Wanneer een behandeling niet het gewenste effect heeft kan je spreken van 'onvoldoende gezondheidswinst'. De juridische kaders rondom beëindiging in dit soort situaties zijn vaak onderwerp van misverstanden. Wat zeggen de regels, wat zijn de kaders en hoe zit het écht met beëindiging en zorgvuldigheidseisen?

Naar dossier

Artificial Intelligence (AI) dossier illustration

dossier

Artificial Intelligence (AI)

Psycho-educatie, oefenen, doelen concretiseren... AI-gedreven chatbots en apps bieden veel mogelijkheden voor toepassing in de GGZ. Er zijn echter nog wel duidelijke risico's en onzekerheden aan verbonden. Aan de slag met AI? Dan kan een krachtgerichte behandeling versterken, maar wees voorzichtig; ga zorgvuldig om met de privacy van cliënten en ben je bewust van de mogelijke nadelen.

Naar dossier

eHealth dossier illustration

dossier

eHealth

Het inzetten van eHealth biedt cliënten de mogelijkheid om zelfstandig te werken aan hun herstel. Het bevordert de zelfregie en kan de behandelduur verkorten doordat bepaalde aspecten zelfstandig worden opgepakt of verstevigd. Dat vraagt wel om duidelijke keuzes, goed 'beleid' en de nodige vaardigheden voor de inzet van eHealth.

Naar dossier

Digitalisering dossier illustration

thema

Digitalisering

Naar thema

Afstemmen met verwijzers dossier illustration

dossier

Afstemmen met verwijzers

Een goede afstemming met verwijzers, zoals huisartsen en POH-GGZ, is van groot belang. Maar wat kan jij zelf doen om het verwijzingsproces soepeler te doen verlopen? Hoe richt je het contact en de afstemming met verwijzers in jouw regio effectief in?

Naar dossier

Inschatten van de hulpvraag dossier illustration

dossier

Inschatten van de hulpvraag

Door aan de voordeur de tijd te nemen om een inschatting te maken van de hulpvraag voorkom je dat mensen blindelings op je wachtlijst geplaatst worden, zonder dat het duidelijk is of hun hulpvraag past bij jouw aanbod. In dit dossier lees je meer over het inschatten van de hulpvraag. 

Naar dossier

Het steunsysteem betrekken dossier illustration

dossier

Het steunsysteem betrekken

In een kortdurende, generalistische behandeling is het belangrijk om oog te hebben voor het steunsysteem van de cliënt. Hiermee worden de naasten van een cliënt bedoeld: familieleden, partner, vrienden, of andere betrokkenen. De cliënt bepaalt zelf wie hij of zij ziet als naaste, en wie hij of zij wil betrekken bij de behandeling. 

Naar dossier

Het bredere netwerk van hulpverlening dossier illustration

dossier

Het bredere netwerk van hulpverlening

Met het bredere netwerk van hulpverlening wordt bedoeld: organisaties vanuit verschillende sectoren die (naast de GGZ) ook beschikbaar zijn voor een cliënt. Denk bijvoorbeeld aan het sociaal domein, paramedische zorg, cliëntenorganisaties en overige sociaal maatschappelijke organisaties.

Naar dossier

Oog voor het netwerk dossier illustration

thema

Oog voor het netwerk

Naar thema

Therapeutische houding dossier illustration

dossier

Therapeutische houding

Focus bepalen en behouden vraagt een specifieke houding vanuit de behandelaar. Het doel van deze houding is om het zelf-herstellend vermogen van de cliënt te bevorderen. Kenmerken van deze houding zijn onder meer: normaliseren, oplossingsgericht denken, vertrouwen in de eigen kracht, los durven laten en zelfkritisch zijn.

Naar dossier

Focus behouden dossier illustration

dossier

Focus behouden

Wanneer men doelgericht werkt en behandelingen tijdig wil afronden, is het belangrijk de focus te behouden. Verlies van focus wordt vaak aangeduid als therapist drift of therapy drift. Elke behandelaar kan hiermee te maken krijgen.

Naar dossier

Evalueren dossier illustration

dossier

Evalueren

Evalueren gaat over het creëren van een specifiek moment om samen met de cliënt (en eventueel naasten of andere betrokkenen) stil te staan bij de behandeling tot dan toe en te bespreken hoe deze verloopt. Helpt de ingeslagen weg de cliënt met het herwinnen van zijn of haar evenwicht? Hoe verder vanaf dit punt?

Naar dossier

Doelen stellen dossier illustration

dossier

Doelen stellen

Een doelgerichte behandeling is de kern van de kortdurende GGZ en richt zich op het versterken van zelfredzaamheid, het vergroten van perspectief en het benutten van sociale steun. Helder geformuleerde doelen verbeteren de motivatie van cliënten, versterken de samenwerking en zorgen voor een efficiëntere behandeling. Dat geeft betere resultaten en een duidelijke focus in de therapie.

Naar dossier

Het behandelplan dossier illustration

dossier

Het behandelplan

Het behandelplan wordt opgesteld door middel van maatwerk, waarbij de hulpvraag van de cliënt centraal staat. De behandelaar kijkt zorgvuldig en transdiagnostisch naar welke interventies het beste aansluiten bij de situatie van de cliënt. Het doel is om een gezamenlijk plan te creëren dat effectief is in het bereiken van de doelen én de veerkracht en eigen regie versterkt.

Naar dossier

Samen beslissen dossier illustration

dossier

Samen beslissen

Alle betrokkenen bij een behandeltraject hebben een unieke eigen expertise: de cliënt kent zichzelf het beste, de behandelaar kent de behandelmethoden en richtlijnen en de naaste heeft waardevolle persoonlijke ervaring met de cliënt. Samen beslissen gaat over het horen, serieus nemen en en overwegen van ieders inbreng en het gezamenlijk maken van keuzes gedurende de gehele behandeling.

Naar dossier

Focus bepalen en behouden dossier illustration

thema

Focus bepalen en behouden

Naar thema

Actief op de wachtlijst dossier illustration

dossier

Actief op de wachtlijst

De wachttijd biedt de kans om al in een vroeg stadium aan de slag te gaan met het werken aan het herstel. Dit kan bijdragen aan een efficiënter en effectiever verloop van de behandeling, doordat cliënten al actief zijn in hun herstel wanneer de therapie daadwerkelijk start. Er zijn verschillende manieren om een proactieve houding in de wachttijd te stimuleren.

Naar dossier

Aan de voordeur dossier illustration

thema

Aan de voordeur

Naar thema

Moeizame afrondingen dossier illustration

dossier

Moeizame afrondingen

Het proces van afronden kan, ondanks alle inspanningen van jou als behandelaar voor een goede afronding, soms moeizaam verlopen. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, zowel bij de cliënt als bij de behandelaar.

Naar dossier

Tijdig afronden bij stagnatie dossier illustration

dossier

Tijdig afronden bij stagnatie

Vlakt de vooruitgang van een cliënt op zijn behandeldoel af of stagneert deze? En is er geen realistische verwachting op verdere verbetering binnen het aangeboden behandeltraject? Ook dan is tijdig afronden essentieel. 

Naar dossier

Zorgvuldig afsluiten dossier illustration

dossier

Zorgvuldig afsluiten

Een afsluiting met zorg en aandacht zorgt ervoor dat de cliënt met vertrouwen verder kan. Hierbij is het essentieel om aandacht te besteden aan verwachtingen, het betrekken van het netwerk, en het uitspreken van vertrouwen. 

Naar dossier

Tijdens de behandeling: toewerken naar afronden dossier illustration

dossier

Tijdens de behandeling: toewerken naar afronden

Wil je tijdig kunnen afronden? Zorg dat je hier ook tijdens de behandeling aandacht voor hebt door (bijvoorbeeld) regelmatig te evalueren, de behandelfrequentie af te schalen, doorlopend te werken aan een onderhoudsplan en te werken aan ‘fading-out’. 

Naar dossier

Verwachtingsmanagement dossier illustration

dossier

Verwachtingsmanagement

Het is essentieel om vanaf de start van de behandeling aandacht te besteden aan de verwachtingen van de cliënt: over de focus van de behandeling, het behandelresultaat, de eigen inzet en de duur van de behandeling.

Naar dossier

Waarom tijdig afronden? dossier illustration

dossier

Waarom tijdig afronden?

Waarom is tijdig afronden zo belangrijk? Het versterkt de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van cliënten, het voorkomt ‘therapist drift’ en zorgafhankelijkheid, en bevordert de doorstroom.

Naar dossier

Tijdig afronden dossier illustration

thema

Tijdig afronden

Naar thema


Artikelen

Kennis en inspiratie in je inbox?

Vul je e-mailadres in en ontvang eens in de drie maanden de het KiBG Kennisbulletin. Met highlights, praktijkvoorbeelden, updates en uitnodigingen voor bijeenkomsten.